Revista de Odontologia da UNESP
https://revodontolunesp.com.br/article/doi/10.1590/S1807-25772013000600002
Revista de Odontologia da UNESP
Original Article

Clinical management of caries by public and private university dental students

Abordagem clínica da doença cárie segundo a formação universitária

Tognetti, Valdinéia Maria; Ferreira-Nobilo, Naiara de Paula; Sousa, Maria da Luz Rosário de

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Abstract

Objective: The aim of this study was to verify the clinical approach knowledge of graduate students from two colleges (public and private) concerning dental caries. Material and method: A case report containing patient general data, photos, and radiographs were presented for the students, which responded tests and a discursive question. Discursive answers were analyzed according to content analysis technique, and posteriorly dichotomized for statistical analysis. (Chi-square, p≤0.05). Result: Response rates (n=72) were 85.71% in the public college, and 92.30% in the private college. After x-rays evaluation and considering the diverse dynamics by which both schools perform their patient care management, it was observed that less than 10% of the public college students would perform conservative procedures in primary teeth, while at least 30% of private college students would decide for conservative procedures for all cases (p<0.001). Concerning the permanent dentition, the majority of the public college students would perform "conservative" approach. "Preventative-conservative practice" was similarly observed amongst public and private college students. Conclusion: Both in public and in private college were similar curative e approaches (primary teeth) and preventative +conservative (permanent teeth).

Keywords

Diagnosis, education, dental, concept formation

Resumo

Objetivo: O objetivo deste estudo foi verificar a abordagem clínica dos formandos de duas instituições de ensino (pública e particular) em relação à doença cárie. Material e método: Utilizou-se um caso clínico (contendo dados, fotos e radiografias), e questionou-se sobre o plano de tratamento, com questões fechadas e uma questão discursiva. As respostas discursivas foram analisadas pela técnica de análise do conteúdo, e, posteriormente dicotomizadas, assim como as fechadas, para análises estatísticas (Qui-quadrado, p≤0,05). Resultado: A taxa de resposta (n=72) foi de 85,71% na faculdade pública e 92,30% na particular. Após a consulta das tomadas radiográficas e considerando a dinâmica de atendimento clínico diferente das faculdades, menos de 10% dos estudantes da faculdade pública realizariam procedimentos conservadores nos dentes decíduos, enquanto pelo menos 30% dos estudantes da faculdade particular optariam por procedimentos conservadores em todos os casos (p<0,001). Quanto aos dentes permanentes, a totalidade dos estudantes da faculdade pública faria tratamento conservador. Conclusão: Tanto na faculdade pública quanto na particular houve semelhança de abordagens curativa (dentes decíduos) e conservadora+preventivista (dentes permanentes).

Palavras-chave

Diagnóstico, educação em odontologia, formação de conceito.

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