Revista de Odontologia da UNESP
https://revodontolunesp.com.br/article/doi/10.1590/1807-2577.02924
Revista de Odontologia da UNESP
Original Article

The impact of mentoring on the training of dentistry academics at the Federal University of Paraná

O impacto da mentoria na formação de acadêmicos de odontologia na Universidade Federal do Paraná

Yasmine Mendes PUPO; Eduarda FAGHERAZZI; Luiza Iaizzo MAGALHÃES; Isadora ALVES; Thainá Larsen RODRIGUES; Alana Silveira ROCHA; Júlio César TAFFAREL

Downloads: 0
Views: 23

Abstract

Introduction: Mentoring is a dynamic process aimed at facilitating the exchange of experiences and knowledge between a mentor and a mentee across professional, academic, and personal domains. Due to the scarcity of articles on mentorship within the Brazilian context, particularly in the field of Dentistry, this study aims to evaluate the impact of mentorship provided by the Tutorial Education Program (PET) to undergraduate Dentistry students at the Federal University of Paraná (UFPR).

Objective: To assess the impact of mentorship on the personal and professional development of undergraduate Dentistry students.

Material and method: This research was conducted during the XVI PET Circuit, an annual event of the PET group, utilizing specific questionnaires tailored for mentors and mentees. These questionnaires comprised multiple-choice questions utilizing the Likert scale, as well as open-ended questions. In total, this pilot study garnered 31 responses.

Result: Data were analyzed, and responses were extracted and classified into three primary themes: (1) Benefits of mentorship; (2) Advocacy for the importance of the mentorship program; and (3) Barriers to engagement. Both mentors and mentees classified the activity as beneficial, with few or no negative aspects identified.

Conclusion: Limitations of the study include the analysis of only one edition of a traditional activity, resulting in a small number of participants involved in the research.

Keywords

Mentoring; learning; education

Resumo

Introdução: A mentoria é um processo dinâmico destinado a facilitar a troca de experiências e conhecimentos entre um mentor e um mentorado nos domínios profissional, acadêmico e pessoal. Devido à escassez de artigos sobre mentoria no contexto brasileiro, especialmente na área de Odontologia, este estudo tem como objetivo avaliar o impacto da mentoria fornecida pelo Programa de Educação Tutorial (PET) aos estudantes de graduação em Odontologia da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Objetivo: Avaliar o impacto da mentoria no desenvolvimento pessoal e profissional dos estudantes de Odontologia de graduação.

Material e método: Esta pesquisa foi conduzida durante o XVI Circuito PET, um evento anual do grupo PET, utilizando questionários específicos adaptados para mentores e mentorados. Esses questionários consistiram em perguntas de múltipla escolha utilizando a escala de Likert, bem como perguntas abertas. No total, este estudo piloto obteve 31 respostas.

Resultado: Os dados foram analisados, e as respostas foram extraídas e classificadas em três temas principais: (1) Benefícios da mentoria; (2) Defesa da importância do programa de mentoria; e (3) Barreiras ao engajamento. Tanto mentores quanto mentorados classificaram a atividade como benéfica, com poucos ou nenhum aspecto negativo identificado.

Conclusão: As limitações do estudo incluem a análise de apenas uma edição de uma atividade tradicional, resultando em um número reduzido de participantes envolvidos na pesquisa.

Palavras-chave

Mentoria; aprendizado; educação

References

1 Figueirêdo EC Jr, Pereira JV. Análise e caracterização do panorama da distribuição de Cirurgiões-Dentistas no Brasil por especialidades odontológicas. Archives of Health Investigation. 2020;8(9). http://doi.org/10.21270/archi.v8i9.3802.

2 de Almeida DCL, Fadel CB, Silva MF Jr. Mercado de trabalho público: percepção de formandos em Odontologia de uma universidade pública. Res Soc Dev. 2021;10(8):e49110817702. http://doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17702.

3 Saliba NA, Moimaz SAS, Prado RL, Garbin CAS. Percepção do cirurgião-dentista sobre formação profissional e dificuldades de inserção no mercado de trabalho. Rev Odontol UNESP. 2012 Sept-Oct;41(5):297-304. http://doi.org/10.1590/S1807-25772012000500001.

4 Martins AF, Bellodi PL. Mentoring: uma vivência de humanização e desenvolvimento no curso médico. Interface (Maynooth). 2016 Jul-Sep;20(58):715-26. http://doi.org/10.1590/1807-57622015.0432.

5 Frei E, Stamm M, Buddeberg-Fischer B. Mentoring programs for medical students--a review of the PubMed literature 2000-2008. BMC Med Educ. 2010 Apr;10(1):32. http://doi.org/10.1186/1472-6920-10-32. PMid:20433727.

6 Mascarenhas F, Townsend J, Caballero P, Yu Q, Fidel PL Jr. Student and faculty perspectives of a faculty-student mentoring programme in a dental school. Eur J Dent Educ. 2019 May;23(2):184-9. http://doi.org/10.1111/eje.12418. PMid:30632253.

7 Moreira SNT, Albuquerque ICS, Pinto FEL Jr, Gomes AHB. Programa de Mentoria do Curso de Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Norte: atividades integrativas em foco. Rev Bras Educ Med. 2020;44(44):e169. http://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20200103.

8 Souza MG, Reato LFN, Bellodi PL. Ressignificando a relação entre calouros e veteranos: mentoria de pares na visão de alunos mentores. Rev Bras Educ Med. 2020;44(4):e174. http://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20200113.

9 Franzoi MAH, Martins G. Experiência de mentoring entre estudantes de graduação em enfermagem: reflexões e ressonâncias dialógicas. Interface (Botucatu). 2020;24:e190772. http://doi.org/10.1590/interface.190772.

10 Ribeiro MMF, Martins AF, Fidelis GTA, Goulart GC, Molinari LC, Tavares EC. Tutoria em escola médica: avaliação por discentes após seu término e ao final do curso. Rev Bras Educ Med. 2013;37(4):509-14. http://doi.org/10.1590/S0100-55022013000400006.

11 Taherian K, Shekarchian M. Mentoring for doctors. Do its benefits outweigh its disadvantages? Med Teach. 2008;30(4):e95-9. http://doi.org/10.1080/01421590801929968. PMid:18569651.

12 Barros GC, Ferraz VEF, Panúncio-Pinto MP. Implementação de um programa de mentoring para estudantes de graduação em saúde: a experiência da FMRP-USP. Rev Bras Educ Med. 2021;45(supl 1):e115. http://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210135.

13 von der Borch P, Dimitriadis K, Störmann S, Meinel FG, Moder S, Reincke M, et al. A novel large-scale mentoring program for medical students based on a quantitative and qualitative needs analysis. GMS Z Med Ausbild. 2011;28(2):Doc26. http://doi.org/10.3205/zma000738. PMid:21818236.

14 Alcântara LAR, Murta KMP, Souza TNVP, Molinari-Gomes LC. Mentoria: vantagens e desafios da educação on-line durante a pandemia da Covid-19. Rev Bras Educ Med. 2021;45(supl 1):e116. http://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210153.

15 Panúncio-Pinto MP, Colares MFA. O estudante universitário: os desafios de uma educação integral. Medicina (Ribeirão Preto). 2015;48(3):273-81. https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v48i3p273-281.

16 Ali S, Omair A, Baig M. Students’ perception of mentoring at Bahria University Medical and Dental College, Karachi. J Pak Med Assoc. 2015 Jun;65(6):615-9. PMid:26060157.

17 Schwartz B, Saad MN, Goldberg D. Evaluating the students’ perspectives of a clinic mentoring programme. Eur J Dent Educ. 2014 Aug;18(3):115-20. http://doi.org/10.1111/eje.12065. PMid:24118706.

18 Sheridan RA, Hammaker DJ, de Peralta TL, Fitzgerald M. Dental students’ perceived value of peer-mentoring clinical leadership experiences. J Dent Educ. 2016 Mar;80(3):311-7. http://doi.org/10.1002/j.0022-0337.2016.80.3.tb06086.x. PMid:26933106.

19 Menezes DPF, Cunha ATR, Oliveira LCR, Souza LFF. Peer mentoring como estratégia de acolhimento ao estudante e adaptação ao método PBL. Rev Bras Educ Med. 2021;45(suppl 1):e103. http://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210088.

20 Henry-Noel N, Bishop M, Gwede CK, Petkova E, Szumacher E. Mentorship in medicine and other health professions. J Cancer Educ. 2019 Aug;34(4):629-37. http://doi.org/10.1007/s13187-018-1360-6. PMid:29691796.

21 Pamuk S, Thompson AD. Development of a technology mentor survey instrument: Understanding student mentors’ benefits. Comput Educ. 2009 Aug;53(1):14-23. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.12.017.

22 Sheehan A, Dahlen HG, Elmir R, Burns E, Coulton S, Sorensen K, et al. The implementation and evaluation of a mentoring program for Bachelor of Midwifery students in the clinical practice environment. Nurse Educ Pract. 2023 Jul;70:103687. http://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103687. PMid:37385208.

23 Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004 Feb;24(2):105-12. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001. PMid:14769454.

24 World Health Organization - WHO. World mental health report: transforming mental health for all. Geneva: WHO; 2022.

25 Panúncio-Pinto MP, Fátima M, Colares A. The college student: the challenges of a comprehensive education. Medicina. 2015;48(3):273-81.

26 Campbell TA, Campbell DE. Faculty/student mentor program: effects on academic performance and retention. Res High Educ. 1997;38(6):727-42. http://doi.org/10.1023/A:1024911904627.

27 Secchi LAA, Vieira BA. Eureka: um programa de mentoria de alunos de Medicina com engajamento e alta adesão. Rev Bras Educ Med. 2021;45(supl 1):e123. http://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210167.

28 Teixeira LAS. Mentoria é uma arte, não um ofício. Rev Bras Educ Med. 2021;45(supl 1):e101. http://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210083.
 


Submitted date:
10/16/2024

Accepted date:
10/30/2024

6765ba66a9539547355c1346 rou Articles
Links & Downloads

Rev. odontol. UNESP

Share this page
Page Sections