Revista de Odontologia da UNESP
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Revista de Odontologia da UNESP
Artigo Original

Risk assessment and caries experience in schoolchildren assisted in an Oral Health Program

Risco e experiência de cárie em escolares inseridos em Programas de Saúde Bucal

Silva, Edna Alves; Ferreira, Naiara de Paula; Batista, Marília Jesus; Tôrres, Luísa Helena do Nascimento; Rando Meirelles, Maria Paula Maciel; Grillo, Cássia Maria; Gibilini, Cristina; Sousa, Maria da Luz Rosário de

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Abstract

This study verifies caries risk and experience among schoolchildren from Piracicaba-SP, participants of oral health program (curative and preventive) Methodology: In 2010 3870 students were examined in 12 municipal schools following the WHO criteria for caries experience, whereas for the sample composite index dmft + DMFT. For statistical analyzes the risk of caries, according to the criteria of the State Secretary of Health of São Paulo, was dichotomized into high (D, E, F) and low (A, B, C), and verified their association with schools through the chi‑square test. We conducted Kruskal-Wallis test followed by post hoc one-way ANOVA to determine differences in mean caries experience among the schools. Result: The children mean age was 7.67 years (±1.42). Caries experience (dmft + DMFT) mean was 1.83 (±2.31), that was different between the children according to the schools (p < 0.01). The evaluation of filled teeth showed that there is access to curative treatment, and identified schools in need of a better approach to health promotion actions. In assessing the risk of caries, was statistical difference between schools (p < 0.01). Conclusion: Caries experience and risk were different among students according with schools. Thus, it is necessary emphasizing oral health promotion in order to decrease caries risk in certain regions of this municipality.

Keywords

Dental care, dental caries, risk factors.

Resumo

Verificar o risco e a experiência de cárie em população de escolares do município de Piracicaba-SP, inseridos em programas de saúde bucal curativos e preventivos. Metodologia: Em 2010, foram examinados 3870 escolares em 12 escolas municipais, seguindo os critérios da OMS para experiência de cárie, considerando para a amostra o índice composto ceod + CPOD. Para as análises estatísticas, o risco de cárie, de acordo com os critérios da Secretária Estadual de Saúde do Estado de São Paulo, foi dicotomizado em alto (D, E, F) e baixo (A, B, C), e verificado sua associação com as escolas por meio do teste do qui-quadrado. Foi realizado o teste Kruskall-Wallis seguido de post hoc ANOVA oneway para verificar diferenças na média da experiência de cárie dentre as escolas. Resultado: A média da idade dos escolares foi de 7,67 anos (±1,42). O índice composto ceod + CPOD médio foi de 1,83 (±2,31), havendo diferença entre ceod + CPOD dos escolares segundo as escolas (p < 0,01). A avaliação dos dentes obturados demonstrou que há acesso ao tratamento curativo e identificou as escolas que necessitam de maior abordagem de ações de promoção da saúde. Na avaliação do risco de cárie, houve diferença estatística entre as escolas (p < 0,01). Conclusão: O risco e a experiência de cárie foram diferentes entre os escolares das diferentes escolas. Sendo assim, há necessidade de maior ênfase de promoção da saúde bucal visando à diminuição do risco de cárie em escolares de determinadas regiões do município.

Palavras-chave

Assistência odontológica, cárie dentária, fatores de risco.

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