Revista de Odontologia da UNESP
https://revodontolunesp.com.br/article/588017a67f8c9d0a098b482c
Revista de Odontologia da UNESP
Original Article

Conhecimento de Saúde Bucal em Escolares: Efeito de um Método de Auto-Instrução

Oral health knowledge by schoolchildren: effect of a self-instruction method

Garcia, P.P.N.S.; Campos, J.A.D.B.; Nogueira, I.; Dovigo, L.N.

Downloads: 2
Views: 1134

Resumo

Observou-se o comportamento de um método motivacional de auto-instrução sobre o conhecimento odontológico de escolares de 8 a 10 anos de idade. O método testado foi um gibi, cujo assunto relaciona-se a doenças bucais e à importância de sua prevenção. Os escolares foram divididos em grupos: leitura (GI) - entregou-se o gibi e realizou-se a sua leitura na sala de aula; discussão (GII) - feita a leitura do gibi, foi estimulada a discussão de seu conteúdo; e controle (GIII) - não recebeu material algum. O método de avaliação utilizado foi um questionário, aplicado antes (período A), imediatamente após (B) e decorridos 30 dias da administração do método (C). Os dados foram analisados estatisticamente por meio de estatistica descritiva e do teste de McNemar. Os resultados mostraram que, para o GI, houve diferença estatisticamente significante apenas referente à freqüência de escovação dos alunos quando comparados os momentos iniciais (A e B) e decorridos 30 dias (C). Para o GII, em A e B verificou-se uma melhora (p = 0,019) no conhecimento da doença periodontal. Pôde-se notar ainda, em todos os grupos, uma melhora da imagem positiva do cirurgião- dentista. Concluiu-se assim que, apesar de algumas questões terem apresentado diferenças estatisticamente significantes nos diferentes períodos e grupos, de um modo geral, o método testado não foi suficiente para a assimilação e sedimentação de conhecimentos relacionados à saúde bucal.

Palavras-chave

Educação, saúde, escolares, saúde bucal.

Abstract

An evaluation was made of how a motivational method of self-instruction influenced the knowledge of 8 to 10-year-old schoolchildren about oral health. The method consisted of a comic strip about oral diseases and the importance of their prevention. The children were divided into three groups: a reading group (GI) – the children received the comic strip as a classroom reading assignment; a discussion group (GII) – the comic strip was read out loud in the classroom and the children were encouraged to discuss its content; and a control group (GIII) – no reading material was distributed. The children’s knowledge about oral health was evaluated through a questionnaire applied prior to (A), immediately after the reading and/or discussion of the content (B), and 30 days after application of the method (C). The data obtained by these procedures were statistically analyzed by relative frequency distribution and MacNemar test. The results for group GI indicated that there was no difference in the children’s knowledge in situations A and B, while situation C showed a higher frequency of teeth brushing frequency. In group GII, there was an improvement from situation A to situation B in the children’s knowledge about periodontal disease (p = 0.019). The children’s knowledge about image of the dental professional improved positive in all groups. Hence, it was concluded that, although some aspects showed statistically significant differences between groups and situations, as a rule, the method evaluated here did not suffice for the children to satisfactorily assimilate and consolidate knowledge concerning oral health.

Keywords

Education, health, schoolchildren, oral health

References



1. CHIAPINOTTO, G.A. Etiologia e prevenção da doença periodontal. In: PINTO, V.G. Saúde bucal coletiva. 4. ed. São Paulo: Ed. Santos, 2000. cap. 15, p. 469-444.

2. CHRISTENSEN, G.J. Educating patients about dental procedures. J. Am. Dent. Assoc., Chicago, v. 126, n. 3, p. 371-372, Mar. 1995.

3. FARSI, J.M.A.; FARGHALY, M.M.; FARSI, N. Oral health knowledge, attitude and behaviour among Saudi school students in Jeddah city. J. Dent., Bristol, v. 32, n. 1, p. 47- 53, Jan. 2004.

4. FREIRE, M.C.M.; SOARES, F.F.; PEREIRA, M.F. Conhecimentos sobre saúde dental, dieta e higiene bucal de crianças atendidas pela Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Goiás. JBP: J. Bras. Odontopediatr. Odontol. Bebê, Curitiba, v. 5, n. 25, p. 195-199, maio/jun. 2002.

5. GARCIA, P.P.N.S.; DINELLI, W.; SERRA, M.C. Elaboração de um programa de educação e de motivação do paciente para o retorno periódico. Robrac: Revista Odontológica do Brasil Central, Goiânia, v. 9, n. 27, p. 37-40, jun. 2000.

6. HARRISON, R.L.; WONG, T. An oral health promotion program for a urban minority population of preschool children. Community Dent. Oral Epidemiol., Copenhagen, v. 31, n. 5, p. 392-399, Oct. 2003.

7. HILL, K.B. et al. Developing a dental health education programme (DHE). Dent. Health, London, v. 40, n. 4, p. 3-7, July 2001.

8. MASTRANTONIO, S.S.; GARCIA, P.P.N.S. Programas educativos em saúde bucal - revisão de literatura. JBP: J. Odontopediatr. Odontol. Bebê, Curitiba, v. 5, n. 25, p. 215-222, maio/jun. 2002.

9. MWANGOSI, I.E.A.T.; MWAKATOBE, K.M.; ASTROM, A.N.K. Sources of oral health information and teaching materials for primary schoolteachers in Rungwe distric, Tanzania. Int. Dent. J., London, v. 52, n. 6, p. 469-474, Dec. 2002.

10. RAJAB, L.D. et al. Oral health behaviour of schoolchildren and parents in Jordan. Int. J. Paediatr. Dent., Oxford, v. 12, n. 3, p. 168-176, May 2002.

11. RAMOS, A.R. et al. Percepção e práticas de saúde bucal de escolares de primeiro grau no município do Rio de Janeiro. Ação Coletiva, Brasília, v. 2, n. 4, p. 37-39, out./dez. 1999.

12. RODRIGUES, J.A. et al. Evaluation of motivation methods used to obtain appropriate oral hygiene levels in schoolchildren. Int. J. Dent. Hygiene, Amsterdã, v. 1, n. 3, p. 227-232, Mar. 2003.

13. RONG, A.R.; WANG, W.J.; WANG, J.D. Effectiveness of an oral health education and caries prevention program in kindergartens in China. Community Dent. Oral Epidemiol., Copenhagen, v. 31, n. 6, p. 412-416, Dec. 2003.

14. ROSAMUND, L.H.; WONG, T. An oral health promotion program for an urban minority population of preschool children. Community Dent. Oral Epidemiol., Copenhagen, v. 31, n. 6, p. 392-396, Dec. 2003.

15. SANTOS, P.A. et al. Educação e motivação: impacto de diferentes métodos sobre o aprendizado infantil. JBP: J. Odontopediatr. Odontol. Bebê, Curitiba, v. 5, n. 26, p. 310-315, jul./ago. 2002.

16. TAI, B. et al. Experiences from a school-based oral health promotion programme in Wuhan city, PR China. Int. J. Paediatr. Dent.,Oxford, v. 11, n. 4, p. 286-291, July 2001.

17. VIGILD, M.; PETERSEN, P.E.; HADI, R. Oral health behaviour of 12-year-old children in Kuwait. Int. J. Pediatr. Dent., Oxford, v. 9, n. 1, p. 23-29, Mar. 2002.

18. ZCHWARZ, N. Assessing frequency reports of mundane behaviours: contribution of cognitive psychology to questionnaire constructions cited. In: HENDINCK, C.; CLARCK, M.S. Research methods in personality and social psychology. California: Sage Publications, 1990. p. 98-119.
588017a67f8c9d0a098b482c rou Articles
Links & Downloads

Rev. odontol. UNESP

Share this page
Page Sections