Revista de Odontologia da UNESP
https://revodontolunesp.com.br/journal/rou/article/doi/10.1590/S1807-25772012000500008
Revista de Odontologia da UNESP
Original Article

The understanding of health-disease process and the value assigned to the teeth in a comparative analysis between the Dentistry and Civil Engineer trainees from UEPG/PR

O entendimento do processo saúde-doença e o valor atribuído aos dentes em uma análise comparativa entre formandos de Odontologia e Engenharia Civil da UEPG/PR

Moura, Amanda Meireles Gomes; Bordin, Danielle; Fadel, Cristina Berger

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Abstract

To understand the significance of the health-disease process and the value assigned to the teeth considering its esthetic and functional impact on the life quality of the university academics. Metodology: It was developed a cross-sectional study, quali-quantitative, using semi-structured questionnaire and a data descriptive analysis. The sample consists on a 70 academic research graduates of courses in Dentistry and Civil Engineering, at the State University of Ponta Grossa - PR. Result: The significant differences between the courses for the following variables: factors that motivate the search for a health professional, factors related to the health concept, the influence of a tooth was misplaced in the life quality and the impact against the loss of a tooth later. Conclusion: The results show that the education in health seems to have a positive influence on the understanding the determinants of health‑disease process, reserved for health care and dental recovery, with little range in the conceptual approach of health.

Keywords

Health-disease process, oral health, concept formation, students.

Resumo

Compreender a significação do processo saúde-doença e do valor atribuído aos dentes, considerando o seu impacto estético e funcional na qualidade de vida de acadêmicos universitários. Metodologia: Desenvolveu-se um estudo transversal, quali-quantitativo, utilizando-se questionário semiestruturado e análise descritiva de dados. A amostra desta investigação constituiu-se de 70 acadêmicos formandos dos cursos de Odontologia e Engenharia Civil da Universidade Estadual de Ponta Grossa/PR. Resultado: Apontaram-se diferenças significantes entre os cursos para as variáveis: fatores que motivam a busca por um profissional da saúde; fatores relacionados ao próprio conceito de saúde; influência de um dente mal posicionado na qualidade de vida, e impacto frente à perda de um elemento dentário posterior. Conclusão: A formação acadêmica na área da saúde parece ter influência positiva sobre o entendimento dos determinantes do processo saúde-doença, os cuidados reservados à saúde e a valorização dental, com pouco alcance na abordagem conceitual de saúde.

Palavras-chave

Processo saúde-doença, saúde bucal, formação de conceito, estudantes.

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