Revista de Odontologia da UNESP
https://revodontolunesp.com.br/article/doi/10.1590/S1807-25772013000600003
Revista de Odontologia da UNESP
Original Article

The influence of tooth brushing supervision on the dental plaque index and toothbrush wear in preschool children

A influência da supervisão de escovação no índice de placa dental e desgaste de escovas infantis

Wambier, Letícia Maíra; Dias, Gisele; Bittar, Priscila; Pochapski, Marcia Thais; Wambier, Denise Stadler; Chibinski, Ana Cláudia Rodrigues; Santos, Fábio André dos

Downloads: 0
Views: 1046

Abstract

Objective: To evaluate the effectiveness of tooth brushing supervision in one or more sessions on dental plaque removal and toothbrush wear. Material and method: 3- to 5-year-old children received new toothbrushes and attended a puppet theater about oral health. Forty-nine children were randomly selected and divided into 3 groups (GI=20; GII=14; GIII=14). Fones’ brushing method was demonstrated to the GI and GII groups to evaluate the following: the professional direct supervision and tooth brushing training in five sessions (GI), the professional direct supervision and a one-training session (GII) and the puppet theater influence only (GIII—control group). The dental plaque index (IPL) was recorded at baseline (T0), after 24 days (T1) and after 46 days (T2) and toothbrush wear (ID) was recorded on T1 and T2. The Kruskal-Wallis test and the Friedman test (IPL), as well as the one‑way ANOVA and the paired Student’s t-test (ID) (p<0.05) were employed to analyze the data. Result: GI showed a significant difference from the others groups in T1 and T2 (p<0.01).The index of toothbrush wear increased (p<0.0001) from 24 days (0.52±0.35mm) to 46 days (0.90±0.48mm), but there was no significant association between toothbrush wear and plaque index for T1 (r=0.230-p= 0.116) as well as for T2 (r=0.226-p=0.121). Conclusion: The multiple sessions of professional supervision were effective to reduce the dental plaque index, which was not influenced by toothbrush wear, showing continuous oral hygiene motivation needs.

Keywords

Tooth brushing, dental plaque, child, preschool

Resumo

Objetivo: Avaliar a efetividade da supervisão de escovação em uma ou mais sessões na remoção de placa dental e desgaste de escovas. Material e método: Crianças de 3 a 5 anos de idade receberam escovas dentais novas e participaram de um teatro de fantoches sobre saúde bucal. Foram selecionadas 49 e distribuídas aleatoriamente em três grupos (GI=20; GII=14 e GIII=14). A técnica de Fones foi demonstrada aos grupos GI e GII para avaliar:a supervisão profissional direta e o treinamento de escovação em cinco sessões (GI), a supervisão profissional direta e o treinamento em uma única sessão (GII) e a influência do teatro de fantoches (GIII-grupo controle). Os índices de placa dental (IPL) foram registrados no início do estudo (T0), após 24 dias (T1) e 46 dias (T2) e os índices de desgaste das escovas dentais (ID) no T1 e T2. Os testes de Kruskal-Wallis e Friedman (IPL); ANOVA de um critério e o teste t de Student (ID) (p<0,05) foram empregados na análise dos dados. Resultado: O GI diferiu de forma significativa dos outros grupos no T1 e T2 (p<0,01). O índice de desgaste das escovas aumentou (p<0,0001) dos 24 dias (0,52±0,35mm) para os 46 dias (0,90±0,48mm) e não houve associação significativa entre desgaste de escova e índice de placa, tanto em T1 (r=0,230-p= 0,116), quanto em T2 (r=0.226-p=0,121). Conclusão: A supervisão profissional em sessões múltiplas foi efetiva para reduzir os índices de placa, os quais não foram influenciados pelo desgaste das escovas, mostrando a necessidade de contínua motivação em higiene bucal.

Palavras-chave

Escovação dentária, placa dental, pré-escolar

References

 


1. Das UM, Singhal P. Tooth brushing skills for the children aged 3-11 years. J Indian Soc Pedod Prev Dent. 2009; 27(2):104-7. PMid:19736503. http://dx.doi.org/10.4103/0970-4388.55335

2. Sharma S, Yeluri R, Jain AA, Munshi AK. Effect of toothbrush grip on plaque removal during manual toothbrushing in children. J Oral Sci. 2012;54(2):183-90. PMid:22790411. http://dx.doi.org/10.2334/josnusd.54.183

3. Ganesh M, Shah S, Parikh D, Choudhary P, Bhaskar V. The effectiveness of a musical toothbrush for dental plaque removal: a comparative study. J Indian Soc Pedod Prev Dent. 2012;30(2):139-45. PMid:22918099. http://dx.doi.org/10.4103/0970-4388.99988

4. Martignon S, González MC, M, Guzmán A, Quintero IK, Sáenz V, et al. School children's toothbrushing characteristics and oral hygiene habits assessed with video-recorded sessions at school and a questionnaire. Acta Odontol Latinoam. 2012;25(2):163-70. PMid:23230636.

5. Albashtawy M. Oral health patterns among schoolchildren in Mafraq Governorate, Jordan. J Sch Nurs.2012;28(2):124-9. PMid:22074765. http://dx.doi.org/10.1177/1059840511427405

6. Taglietta MFA, Bittar TO, Brandão GAM, Vazquez FL, LR Paranhos, Pereira AC. Impacto de um programa de promoção de saúde escolar sobre a redução da prevalência da cárie em crianças pré-escolares de Piracicaba - SP. RFO. 2011;16(1):13-7.

7. Macpherson LM, Anopa Y, Conway DI, McMahon AD. National supervised toothbrushing program and dental decay in Scotland. J Dent Res. 2013;92(2):109-13. PMid:23264611. http://dx.doi.org/10.1177/0022034512470690

8. Coutinho PG, Bittar P, Ditterich RG, dos Santos FA, Wambier DS.Avaliação do índice de desgaste de escovas dentais utilizadas por pré-escolares. Rev Odontol UNESP. 2007;36(1):97-101.

9. Coutinho PG, Bittar P, Ditterich RG, Rastelli MC, Romanelli MCMV, Wambier DS. Análise do acondicionamento e condições de escovas dentais utilizadas por pré-escolares. Rev Odonto Ciência. 2007;22(58):335-9.

10. Garbin CAS, Garbin AJI, dos Santos KT, de Lourdes Carvalho M, Lima DC. Evaluation of toothbrush bristles'deterioration used by preschool children. Int J Dent Hygiene. 2009;7:285-88. PMid:19832916. http://dx.doi.org/10.1111/j.1601-5037.2009.00414.x

11. Garbin CAS, Rovida TAS, Garbin AJI, Arcieri RM, de Souza NP, Moimaz SAS. Saúde bucal e educação infantil: avaliação do desgaste e do acondicionamento de escovas dentárias utilizadas por pré-escolares. Rev Odontol UNESP. 2012;41(2):81-7.

12. Malekafzali B, Biria M,Tadayon N, Abbasi H. Comparison of plaque removal efficacy of new and 3-month-old toothbrushes in children. East Mediterr Health J. 2011; 17(3):249.

13. dos Santos APP, Nadanovsky P, de Oliveira BH. Inconsistencies in recommendations on oral hygiene practices for children by professional dental and paediatric organisations in ten countries. Int J Paediatr Dent.2011;21(3):223-31. PMid:21332850. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-263X.2011.01115.x

14. Greene JC, Vermillion JR. The simplified oral hygiene index. J Am Dent Assoc. 1964;68(1):7-13. PMid:14076341.

15. Rawls HR, Mkwayi-Tulloch, NJ, Casella R, Cosgrove R. The mensurement of toothbrush wear. J Dent Res. 1989;68(12):1781-5. PMid:2600261. http://dx.doi.org/10.1177/00220345890680121201

16. Sforza NM, Rimondini L, di Menna F, Camorali C. Plaque removal worn toothbrush. J Clin Periodontol. 2000;27(3):212-6. PMid:10743869. http://dx.doi.org/10.1034/j.1600-051x.2000.027003212.x

17. Zamora Y, Nascimento A. Eficiência de recursos de motivação para melhorar a higiene bucal de pacientes. Controle da placa dental e da gengivite. Quintessencia. 1978;5(5):59-66. PMid:292053.

18. Kallar S, Pandit IK, Srivastava N, Gugnani N. Plaque removal efficacy of powered and manual toothbrushes under supervised and unsupervised conditions: a comparative clinical study. J Indian Soc Pedod Prev Dent. 2011;29(3):235-8. PMid:21985880. http://dx.doi.org/10.4103/0970-4388.85832

19. Leal SC, Bezerra ACB, Toledo OA. Effectiveness of teaching methods for toothbrushing in preschool children. Braz Dent J. 2002;13(2):133-6. PMid:12238805. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-64402002000200011

20. de Moraes KR, Aldrigui JM, Oliveira LB, CMD Rodrigues, MT Wanderley. Motivação de higiene dental utilizando brinquedos com temas odontológicos. ConScientiae Saúde. 2011;10(4):723-8.

21. Brandão LMS, Coelho RS, Silveira JLGC. Avaliação do uso e acondicionamento de escovas dentárias em creches. Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2001;1(2):37-41.

22. Chibinski AC, Grando K, Fanchin PT, Campagnoli E, Santos FA, Wambier DS. Descontaminação de escovas dentais utilizadas por crianças portadoras de necessidades especiais: análise microbiológica. RSBO. 2011;8:145-52.

23. Stroski ML, de Souza Dal Maso AM, Wambier LM, Chibinski AC, Pochapski MT, Santos FA, et al. Clinical evaluation of three toothbrush models tested by schoolchildren. Int J Dent Hyg. 2011;9(2):149-54. PMid:21356018. http://dx.doi.org/10.1111/j.1601-5037.2010.00476.x

24. Chaim LAF, Alexandrino D, Benites PR, Junqueira FG, Moretto NA. Avaliação do desgaste de escovas com cerdas macias. Periodontia. 1997;6(2):55-8.

 

5880195d7f8c9d0a098b50f9 rou Articles
Links & Downloads

Rev. odontol. UNESP

Share this page
Page Sections