Revista de Odontologia da UNESP
ISSN 1807-2577 (Eletrônico)
Artigo Original

The influence of tooth brushing supervision on the dental plaque index and toothbrush wear in preschool children

A influência da supervisão de escovação no índice de placa dental e desgaste de escovas infantis

Wambier, Letícia Maíra; Dias, Gisele; Bittar, Priscila; Pochapski, Marcia Thais; Wambier, Denise Stadler; Chibinski, Ana Cláudia Rodrigues; Santos, Fábio André dos

Abstract

Objective: To evaluate the effectiveness of tooth brushing supervision in one or more sessions on dental plaque removal and toothbrush wear. Material and method: 3- to 5-year-old children received new toothbrushes and attended a puppet theater about oral health. Forty-nine children were randomly selected and divided into 3 groups (GI=20; GII=14; GIII=14). Fones’ brushing method was demonstrated to the GI and GII groups to evaluate the following: the professional direct supervision and tooth brushing training in five sessions (GI), the professional direct supervision and a one-training session (GII) and the puppet theater influence only (GIII—control group). The dental plaque index (IPL) was recorded at baseline (T0), after 24 days (T1) and after 46 days (T2) and toothbrush wear (ID) was recorded on T1 and T2. The Kruskal-Wallis test and the Friedman test (IPL), as well as the one‑way ANOVA and the paired Student’s t-test (ID) (p<0.05) were employed to analyze the data. Result: GI showed a significant difference from the others groups in T1 and T2 (p<0.01).The index of toothbrush wear increased (p<0.0001) from 24 days (0.52±0.35mm) to 46 days (0.90±0.48mm), but there was no significant association between toothbrush wear and plaque index for T1 (r=0.230-p= 0.116) as well as for T2 (r=0.226-p=0.121). Conclusion: The multiple sessions of professional supervision were effective to reduce the dental plaque index, which was not influenced by toothbrush wear, showing continuous oral hygiene motivation needs.

Keywords

Tooth brushing, dental plaque, child, preschool

Resumo

Objetivo: Avaliar a efetividade da supervisão de escovação em uma ou mais sessões na remoção de placa dental e desgaste de escovas. Material e método: Crianças de 3 a 5 anos de idade receberam escovas dentais novas e participaram de um teatro de fantoches sobre saúde bucal. Foram selecionadas 49 e distribuídas aleatoriamente em três grupos (GI=20; GII=14 e GIII=14). A técnica de Fones foi demonstrada aos grupos GI e GII para avaliar:a supervisão profissional direta e o treinamento de escovação em cinco sessões (GI), a supervisão profissional direta e o treinamento em uma única sessão (GII) e a influência do teatro de fantoches (GIII-grupo controle). Os índices de placa dental (IPL) foram registrados no início do estudo (T0), após 24 dias (T1) e 46 dias (T2) e os índices de desgaste das escovas dentais (ID) no T1 e T2. Os testes de Kruskal-Wallis e Friedman (IPL); ANOVA de um critério e o teste t de Student (ID) (p<0,05) foram empregados na análise dos dados. Resultado: O GI diferiu de forma significativa dos outros grupos no T1 e T2 (p<0,01). O índice de desgaste das escovas aumentou (p<0,0001) dos 24 dias (0,52±0,35mm) para os 46 dias (0,90±0,48mm) e não houve associação significativa entre desgaste de escova e índice de placa, tanto em T1 (r=0,230-p= 0,116), quanto em T2 (r=0.226-p=0,121). Conclusão: A supervisão profissional em sessões múltiplas foi efetiva para reduzir os índices de placa, os quais não foram influenciados pelo desgaste das escovas, mostrando a necessidade de contínua motivação em higiene bucal.

Palavras-chave

Escovação dentária, placa dental, pré-escolar

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