Revista de Odontologia da UNESP
http://revodontolunesp.com.br/article/doi/10.1590/1807-2577.06116
Revista de Odontologia da UNESP
Original Article

Availability of dental treatment is associated with satisfaction derived from Primary Health Care Services accessed by elderly

Tratamento odontológico disponível e sua associação com a satisfação com os serviços de atenção primária à saúde acessados por idosos

Martins, Aline Blaya; Seibt, Creta; Neves, Matheus; Hilgert, Juliana Balbinot; Hugo, Fernando Neves

Abstract

Objective: This research evaluated whether having dental treatment available in the primary health care centers of the Brazilian Unified Health System was associated with greater satisfaction with the services accessed. The offering of dental care within the health service that elders usually access may improve their satisfaction with the services as a whole. Material and method: In this cross-sectional study, 401 elders living in the districts of Lomba do Pinheiro and Partenon in Porto Alegre, Brazil were interviewed. Elders were selected using a cluster sampling design process from census tract drawings. Result: Poisson Regression revealed that age and dental treatment supply were associated with outcome, and age, number of teeth, and the presence of dental treatment were associated with a higher prevalence of satisfaction with health services. Conclusion: These results provide new contributions for health system qualification because this study demonstrated the importance of having dental treatment available to improve the satisfaction of older people with the Primary Health Care (PHC) services accessed.

Keywords

Primary Health Care, health services for the aged, oral health services, patient satisfaction

Resumo

Objetivo: Esta pesquisa objetiva avaliar se a presença de equipes de saúde bucal nas unidades de atenção primária à saúde do SUS está associada a maior satisfação com o serviço acessado. Material e método: Neste estudo, de delineamento transversal, entrevistaram-se 401 idosos nos distritos Lomba do Pinheiro e Partenon em Porto Alegre, selecionados através de um processo amostral por conglomerados, a partir do sorteio de setores censitários. Resultado: A Regressão de Poisson demonstrou que as variáveis idade e oferta de tratamento odontológico se mantiveram associadas com o desfecho, já as variáveis idade, número de dentes e presença de tratamento odontológico estiveram associados com maiores prevalências à satisfação com o serviço de saúde. Conclusão: Os resultados encontrados trazem novas contribuições para a qualificação do SUS, uma vez que o estudo demonstra a necessidade de valorizar e integrar as equipes de saúde bucal às equipes de APS, pois traz evidências da associação entre a presença da equipe de saúde bucal e a satisfação dos usuários idosos com o serviço de saúde acessado.

Palavras-chave

Atenção Primária à Saúde, serviços de saúde para idosos, serviços de saúde bucal, satisfação do paciente.

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